Tarikh hari ini

13 Mar 2014

"Dalam Dekapan Ukhuwah" by Salim A.Fillah


Dalam Dekapan Ukhwah



Dalam dekapan ukhuwah, kita mengambil cinta dari langit.
Lalu menebarkannya di bumi. Sunguh disyurga, menara-
Menara cahaya menjulang untuk hati yang saling mencinta.
Mari membangunkannya dari sini, dalam dekapan Ukhuwah


Ada sebuah buku yang selalu saya belek saban hari. Melaluinya, saya jumpa satu kekuatan untuk meniti perjalanan dunia yang mencabar ini. Dalam Dekapan Ukhuwah karangan Salim A. Fillah.

Mungkin, bagi sesetengah orang, dia lebih suka duduk depan computer berjam-jam dari menatap sebuah buku yang mempunyai 472 muka surat. Dan mungkin, sesetengah orang lebih suka membaca buku ‘Thinner’ dan ‘The Kite Runner’ dari membelek buku Indonesia yang penuh dengan sastera dan penggunaan bahasa yang gratis. Maka saya mengambil keputusan untuk bercerita.  Semoga kita peroleh manfaat bersama.

Bekerja, Maka Keajaiban

                Ada 4 kisah yang dibawakan, setiap dari kisah itu punyai elemen yang tersendiri. Bermula dengan kisah Nabi Ibrahim yang bertanyakan Rabb-Nya perihal cara yang mati dihidupkan. Maka Allah kerah Nabi Ibrahim untuk mengerat burung kepada 4 bahagian dan meletakkanya di 4 gunung yang berbeza. Kemudiannya, burung itu kembali kepada Nabi Ibrahim apabila dipanggil.

“Di sinilah rupanya keajaiban itu. Setelah kerja yang menguras* tenaga” Kata beliau dalam bukunya.

                Kemudian, diikuti dengan kisah Siti Hajar dan Nabi Ismail, yang ditinggalkan di suatu kawasan yang sunyi sepi. Bagaimana Siti hajar berulang-alik dari 2 gunung untuk mencari air, akhirnya terpancut air – bukan di 2 gunung itu atau sepanjang perjalanannya – tapi dikaki Nabi Ismail sendiri. Kata beliau lagi “Begitulah keajaiban datang. Terkadang tidak terletak dalam ikhtiar-ikhtiar kita.”

                Selanjutnya, 2 kisah yang berbeza zaman, satunya kisah Abdul Rahman Bin Auf ketikamana ditawarkan rumah, harta dan malah Isteri namun lebih rela memilih petunjuk ketempat dagangan. Juga kisah Christopher Columbus – orang yang menemui tanah Amerika – ketika hari jamuan Raja Ferdinand dan Ratu Isabella.“semua orang mencibir* perjalanan Columbus menemukan Dunia baru sebagai hal yang sebenarnya sangat mudah”sambung beliau dalam bukunya.

Kisah Columbus

                 Mendengar kata-kata orang lain, Columbus lalu tersenyum. Columbus  berkata sambil memegang sebiji telur “ Siapa yang boleh dirikan telur ini dengan tegak?” Lalu seorang tua menjawab “Christopher, itu adalah mustahil.”
                “Aku boleh” Kata Columbus lagi lalu memecahkan sebelah hujung telur dan mendirikan telur itu. “ Kalau begitu, kami pun boleh” balas orang ramai. Senyum Columbus menjadi semakin lebar.
”Itu bezanya aku dengan kalian.” Seru Columbus.“Aku memang melakukan hal-hal yang mudah, tapi aku melakukannya saat semua orang mengatakannya mustahil.”

Amal itu buahnya Iman

                Bayangkan benih kacang hijau yang kita guna sewaktu eksperimen di sekolah dahulu. Ia pecah lalu mengeluarkan akar untuk mendapakan sumber air dan makanan. Lalu bercambah menjadi tunas dan akhirnya menjadi pokok yang sihat dan kuat. Itulah sunnatullah.

“Maka amal soleh, kerja-kerja ketaatan dan perlakuan kebajikan adalah batang yang tumbuh tegak secara alami dari keimanan yang telah berakar dalam jiwa” kata Syed Qutb dalam Buku Fi Zhilal Al- Quran. Seperti benih tadi. Segala gerak kerja kita adalah terhasil dari Iman yang sudah mula merajai hati. Itulah iman yang hakiki. Tidak mungkin tinggal diam tanpa gerak, atau besembunyi dari melakukan sesuatu di luar kotak mukmin. Sama seperti bunga yang mekar, masakan dapat menahan dari menebarkan haruman semerbak mewangi?

Beramallah.

                “Dalam dekapan ukhuwah, bekerjalah, beramallah. Maka keajaiban akan menyapa dari arah tak terduga. Mulailah. Karena dalam keberanian memulai itulah terletak kemudahannya. Bukan soal punya dan tak punya. Mampu atau tak mampu. Miskin atau kaya. Kita bekerja, kita beramal, karena bekerja dan beramal adalah bentuk kesyukuran yang terindah”

Keajaiban itu akan sentiasa menyusul.  Ada yang hadir sebagai ganjaran kita berhabis usaha. Ada juga keajaiban yang hadir lebih lambat atau datang ditempat yang tak kita sangka. Dan ada keajaiban itu, bukan persis yang kita minta.
Namun, bekerjalah. Jadilah seperti Abdul Rahman Bin Auf yang bermula dari kosong dengan yakin dan usaha. Jadilah seperti Chisropher Columbus, berusaha sekuat tenaga meski ada suara-suara yang menjerit ‘mustahil’ dan  cuba melemahkan semangat kita.
Ayuh, jadi seperti biji benih. Mula memacakkan akar keimanan dan timbul naik kebumi. Terus dan terus tumbuh sehingga menjadi bunga Islam yang semerbak mewangi. Beramallah. Bekerjalah. Maka keajaiban akan menyusul nanti.

*menguras -mengerah
*mencibir -mencemuh, mengejek

Rujukan: Bekerja, Maka keajaiban(m/s 53-59),Dalam Dekapan Ukhuwah, Salim A. Fillah.

By : Filzah Ayuni Rohaizat