Tarikh hari ini

25 Apr 2015

Why do we become a DOCTOR?

Third year.

Pathology.
Study of diseases.

Microbiology.
Study of microorganism causing diseases.

Parasite.
Study of parasite causing diseases.

And..
Pharma.
Study of drugs curing diseases.



Another 3 and a half year, and a HO,
Then we become a doctor.

But, Why do we want to become a doctor?

"Argh. Too much parasite! Aku dengar kalau belajar dekat Malaysia ambil masa 3 minggu je" Que mengeluh.
Pintu bilik terkuak.

"Yo. Nani o shitteru no*?" D bertanya. Que menutup buku parasite didepan mata. Kakinya menolak lantai langsung memberi daya untuk memusingkan kerusi kearah pintu.

"Giving up." 

"Ehhh~~ nande*?" D melangkah masuk dan duduk diatas katil. Ish, budak ni. Mesti baru lepas tengok anime

"Kau.. Lusa nak exam dah. Stop tengok Bloody Monday. Lepas exam nanti kau tengok la." Kerusi Que kini berpusing 90 darjah kearah katil pula.

"Chigaou*. Sekarang dia tengah tengok Proposal Daisakusen. Walaupun aku tak minat Yamapi~ tapi..." Tapak tangan Mira ditemukan dan diletakkan disisi muka. Kepala disengetkan kesebelah kiri. Die nak masuk sesi bercerita. Not good

"Stop." D dan Mira memandang ke arah Que. Que menggeleng. Eh?

"Seriously, korang memang tak nak niat nak score utk exam ni? Even Mid year je sekalipun?" K.E memegang bahu Mira. Mira, D dan Que memandang kebelakang bahu Mira.

"Koko*." K.E mengambil tempat disebelah D. " kau pulak kenapa?" Que mengangkat muka. Die tersengih.

"Ehehe~ Stress. Somehow, banyak pulak benda kena study. Agh~ menyesal pulak tak pertimbangkan ambik pharmacy je dulu" Que memandang buku Pharma yang berada di rak buku.

"Kau.. Nak ambik Pharma ke sebenarnya?" Que mengangguk. " aku, tak suka tengok darah and aku cepat gabra bila tengok orang excident and having massive bleeding. Kau D, memang nak ambik doctor?"

D tersenyum. "Since satu family aku amik medic - I kinda not having other dream yang aku nak other than doctor. Korang?" 

K.E dan Mira memandang satu sama lain.

"Well, aku - sebab aku orang kampung kot? Being a doctor really make your parents proud. And sebab kampung aku - kurang doctor..." Mira tediam. Matanya kemudian dialihkan ke K.E. 

"Aku..." Titisan air didapur kedengaran lebih kuat dari selalunya.

Tik.
Tik.
Tik.

Why did I become a doctor?

Study hard 6 tahun, separated with family, sacrifice my own fun, struggle to get good grades, jumpa patient every now and then...

For what?
More Importantly,
For whom?

Que kembali membuka buku Parasite. D dan Mira pulang kebilik masing - masing. Mira bergerak kearah meja belajarnya. Disisi meja, dia kembali merenung dalam- dalam gambar keluarganya.
Laptop disisi D ditutup rapi dan dimasukkan kedalam beg. Dia memandang kearah langit disebalik tingkap yang semakin malap. 

Dan K.E menarik sehelai kertas A4 dilaci meja tulisnya. Bunyi geseran Marker hitam tenggelam dicelah-celah kebisingan kota Kaherah. Kertas itu lalu ditampal diruangan dinding dihadapan. Matanya kemudian dipejam rapat. Azam dikuatkan.

Dengan bismillah, dia jua membuka buku Parasite.



*Nani o shitteru no - kau buat ape?
*nande - kenapa?
*chigaou - salah!

*koko - kat sini.