Tarikh hari ini

5 Dec 2013

Aku dan Dia


Avoid Ikhtilat !


“Hahahaha..” KE ( baca: key.eee) mengangkat muka. Laju matanya menangkap mukasurat yang terbuka didepan mata Que. Mukasurat 5.

Aik? Ape yang kelakarnya?


“Err.. Que, aku taula kau memang di kalangan al-mumtaziyyin, tapi err.. ape yang kelakar sangat dengan gambar ni?” KE mengangkat buku merah yang berada didepannya sambil angkat kening sebelah. Cuba angkat kening sebelah.


“Eh, Bukanlah. Aku duk baca post junior aku kat FB. Bajet cool je aku tengok.” KE kembali mengarahkan kertas putih yang bergambar Electomagnetic spectrum kemukanya. Huh. Issue lad ghuphenye. Topic Special Sense kembali menjadi tatapan mata memikirkan exam yang semakin hampir.

“Hahahahahahahahahahaha.. Serius kelakar.. Aku nak comment la” Telinga KE mula gatal. Hati dah rasa tak keruan. Something’s is not right, KE. Masa untuk tegur.

- Nope. Comment je pun. Its not like she’s making a move on that guy.
+ Comment jepun, Comment melayu. It’s still ikhtilat tau! Tak de benda baik pun datang dari komen tu, makin rapat lagila. And you know how man and woman should be, KE.
- Tapi dia bukannya cakap pasal bad things ke apa. It will lead to nothing.
+ Sebab it will lead to nothing la baik takpayah. Why bother to comment anyway?
- Tapi..

“hahahahha… kau tengok apa dia balas.. Dia ingat aku doe. Aku sukala budak ni. Serius sweet”

Uhuk. Good Job, KE. Good job.

****************************************************************************************************

“ Kau ni duduk lama-lama rumah aku, nak tidur sini ke?” Alin menggeleng laju.

“Nope. Si Amran dah bising-bising kat bawah suh turun cepat. Ni yang bersiap ni. ” Buku… Ok. PensilBox.. Ok. Hanset.. Mane pulak ni?

“KE siap ke belum? Aku turun dulu, kesian kat musyrif..” Alin keluar sambil menutup pintu kuat.
“Jap, Hanset tak jumpe. “ Duhai Handset,, ce hilang mase aku pegi toilet ke, mase dalam kelas ke, time tafaquh ke. Mase tu semangat pulak kau berbunyi menonjolkan diri.. Err.. Alin dah turun ke? Gawat.

“Hmm.. Yong, aku gerak jelah dulu. Kalau jumpa handset aku, bawak pegi kelas esok” KE menekan-nekan butang Lif. Lambat. Kakinya mula melangkah menuruni anak tangga satu persatu. Hurry, KE. Or else..

“Amboi, lawak la tu kau kutuk aku macam tu?” Too late.

*******************************************************************************************************

“Ok, tamat sudah kelas tutor kita pada hari ni. Ada sesiapa nak tambah?” Zarith memandang disegenap ruang. KE menelan air liur. Speak now or forever hold your peace. Aman ke hati kau kalau tak cakap, KE?

“Err.. Nak cakap siket boleh?” 32 pasang mata semangat mengalih pandangan kebelakang. KE terkebelakang. Takut. Gentar. Haruskah aku cakap? Lagu Speak Now – Taylor Swift terngiang-ngiang ditelinga KE.

“Horrified look from everyone in the room but I only looking at YOU”

Speak now, KE. Pandang hanya DIA. Kerana sesungguhnya DIA melihat kau.

“Err.. nak cakap pasal ikhtilat berlainan jantina.” Sinis. Ada mata yang sinis. Bismillah. Ya Allah, lapangkanlah dadaku, permudahkanlah urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku agar mereka mengerti perkataanku.

“Benda tu memang common sebab dalam setiap perkara yang kita uruskan pasti akan adanya pergaulan. Tau je suatu hari nanti as a doctor kita akan berurusan dengan semua jenis orang. Dan kadangkala dalam pelajaran ada benda yang kita tak tau, kita kena refer dengan orang yang lain jantina dengan kita..Tapi…” Silence.

“Berpada. Cakap bila perlu. Tak perlu smiley dan hahahaha dalam mesej tu. Tak perlu menyakat dan gurau senda dalam percakapan, tak perlu tambah fitnah pada diri, tak perlu wish birthday pun… Tak perlu, layan orang yang lain jantina itu melebihi layanan kita terhadap sahabat sendiri..” KE terdiam sebentar. Aku juga..

“Hakikatnya.. Iktilat berlainan jantina itu bukannya takpe selagi tak bawa kesan buruk, tapi..” KE Tarik nafas dalam. Yakin.

“Tak boleh kecuali ada benda penting.Tak Boleh.” Titik.


5 Disember 2013
Not as cool as hlovate interms of writing good stories,
And not as brave as KE walaupun both of us laying lagu Speak now.
Takut. Gentar. Segan nak tegur.
Tapi lebih takut dan gentar dengan balasan Allah.


''World is suffering not because of doings of the bad people, but silence of the good people.''   -Napoleon-


Guys, (and girls of course…)
Jom elak ikhtilat. Jom elak fitnah dunia.
And lets be KE.

By : KE's Fan.