Tarikh hari ini

22 Feb 2014

Jatuh? Bangunlah!

Result exam keluar. Debar. Terasa kejutan elektik mengalir satu badan. Screening. Cari nama. Screening. Huh.

Lulus. Gagal. Alhamdulillah.

Petua lepas dapat result. Muhasabah.
Boleh jadi kamu membenci sesuatu yang baik buatmu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu yang buruk buatmu.


Sometimes kita dah study punya mantap makan kismis 14 botol minum jus tok guru 5 botol and whatsoever but still kita tak dapat result yang memuaskan. Why ?


Dan mulalah bisikan bisikan berbaur kekecewaan berlegar legar dlm kepala.

" Aku dh study hard dah kenapa dpt result macam ni ? "
" Esh. downlah macam ni.. result aku rendah compare dgn kawan kawan lain "
" Malunya result rendah nanti mesti orang cakap cakap belakang aku "
" Aku memang tak layak amek medic. Medic bukan bidang aku. "
" Argh. Give up."


Jangan terlalu cepat membuat konklusi. Give up di tengah jalan bukan solusinya. Mungkin ada salah silap kita yang kita tak sedar. Think positively. Kita adalah hamba Allah dan Allah itu selalu ada bersama kita. Yes. Memang totally kita akan rasa down bila tak dapat result yg kita nak and kadang kadang kita rasa tak mampu nak carry course ni, terasa course ni sangat susah.. At last capai satu tahap kita rasa putus asa dan rasa tak nak belajar dah.


Take 5 mins. Deep breath and think.

Dalam dunia ni takda yg mudah.. even nak makan nasi sepinggan pun memerlukan banyak org nak buat nasi tu. Tuai padi lagi, nak proses padi jadi beras lagi, nak angkut beras bawak ke supermarket lagi. Same goes to study especially nak study medic atau dalam kata lainnya nak study pasal the highest creature of God.. Human. Ingatlah satu benda yg Allah sentiasa janjikan..



So, dont give up. Stop crying. Make up your mind. Fire up your spirit. Believe you can do much better and start the new chapter.



  
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan lain pula ceritanya bila kita rasa kita dah confident gila dapat jawab semua takda lompong lompong tulis jawapan dh macam tulis buku. But still the result is bad. Why ?

'' Jawap tak penuh ke ? rasanya dah isi semua tak tinggal seinchi pun "
" Ni result teruk ni bala ni "
" I'm supposed to get the highest mark "

Firstly, buang rasa ego dan buruk sangka yang dah membusuk dalam hati tu dan nak ingatkan sekali lagi walau dapat result macam mana buruk or baik pun. Allah dah takdirkan dah apa yang kita dapat. So, be grateful.

Teringat kata kata osem cikgu sekolah menengah dulu :
Dalam menuntut ilmu ada 2 benda yg kita kena jaga : Hubungan dgn Allah dan hubungan dgn manusia 
'حبل من الله وحبل من الناس '

Jaga hubungan kita dengan Allah dan jaga hubungan kita dengan masyarakat sekeliling. Keberkatan dalam study sangat penting. Apa guna kita belajar sampai excellent sekalipun tapi tak dapat keredhaan dari-Nya. Everything happen had a reason.

Mungkin ada salah kita kat mak ayah kita kat Malaysia. Mungkin kita ponteng kelas dan Allah tak redha dengan apa yang kita dah buat jadi Allah bagi pengajaran kat kita melalui result kita. dan mungkin juga Allah nak uji keikhlasan kita dalam menuntut ilmu. Allah itu Maha Adil.

Be positive and change your attitude.

Buang rasa hasad dengki kat orang lain. Buang rasa malu or istilah lainnya rasa ego nak tanya sahabat lain bila kita tak faham apa yang kita belajar.

Tanamkan rasa rendah diri ketika menuntut ilmu. Tanamkan rasa ingin tahu. dan yang paling penting tanamkan kerajinan dalam diri agar sentiasa istiqamah konsisten untuk menuntut ilmu.

Study Hard. Study Smart.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Last but not least, congrats to everybody yg meningkat gila tahap superbb dan yg dapat maintain excellent. Salute. Keep it up. Tapi ingat selalu yang berjaya sekali tak semestinya akan terus berjaya jika usaha kita macam cap ayam. Sentiasa merendah diri dan jauhkan dari perasaan riak. Bantulah sahabat sahabat kita yang memerlukan bantuan.


Help others. Allah will help you. :)

"Dalam meniti anak tangga puncak kejayaan, akan tiba satu masa kita terjatuh. Rasa sakit, terluka, perit, pahit malah boleh mengalirkan air mata. Akan tetapi bangunlah ! teruskan mendaki tangga tangga kecil itu. Kerana pabila kita sudah mengecapi indahnya kejayaan itu, kita akan lupa peritnya rasa sakit terjatuh dahulu."

So are you ready ? Lets striving for excellence together. Embracing successful future.

Sekian. Wassalam.

By : Si Tukang Karut Genexiis.